jump to navigation

Bonfire: la crema dels símbols de l’enemic 17 Agost 17UTC 2009

Posted by xarxes in xarxes.
trackback

Vaig arribar a Belfast l’11 de juliol. Un dia abans del 12 de juliol, lo dia que l’unionisme celebra la Batalla del Boyne (1690). Celebren, doncs, lo moment en que les tropes de William III afirmen la supremacia protestant a Irlanda sobre les tropes catòliques de James II. Durant lo 12 de juliol los protestants nordirlandesos conmemoren de diferents maneres la victòria de 1690.

Los bonfire van ser el meu primer contacte en lo conflicte polític a Belfast. Anant de l’estació d’autobusos a la residència vaig veure una muntanya de palets de fusta plens de banderes irlandeses. Al mateix costat, hi ha Sandy Row, una àrea escandalosament probritànica (mireu les imatges al Google Streets). Vaig pensar que era una de les zones de contacte entre lleialistes i republicans. Però estava molt errat. Tot formava part del clima probritànic de Sandy Row.

Les bonfire tenen l’origen en les cremes d’ossos d’animal (bone fire) que algunes cultures celtes feien al final de l’estiu. Al cap i a la fi, són una de les tantes variants de les festes del foc, com les que nosaltres celebrem amb Sant Antoni o Sant Joan.

Però si amplieu la imatge veureu la simbologia que es crema a les bonfire lleialistes:

  • Banderes irlandeses
  • Cartells electorals del Sinn Fein i el SDLP
  • Samarretes del Celtic de Belfast, que juga a la lliga irlandesa.
  • Una escriptura ben explícita: “Fuck Sinn Fein, I.R.A., R.I.RA.”

Abans de la crema hi ha adolescents pegant amb martells als cartells electorals, i fins i tot pares fotografiant los crios. La crema es fa la mitjanit del 11 de juliol. Però enguany, que el 12 queia en diumenge, gran part dels actes se desplaçaven un dia i es va cremar la mitjanit del 12. Hi vaig assistir i vaig poder gravar este vídeo (mala qualitat) que mostra el gran seguiment de la crema, amb gent de totes les edats, i ambientada amb música techno dureta i música tradicional, anti-irlandesa.

Comentaris»

1. Gemma - 24 Agost 24UTC 2009

Mira que ets complert, ara ens fas documentals (documentaris, segons Bibiloni). Trobo que treballes molt, que segueixes al dia del que passa a la Franja, que aprofites la teua estada irlandesa (m’interessen tan els teus comentaris que vaig estar buscant informació sobre el gaèlic irlandès i el gaèlic escocès i dades lingüístiques per la xarxa). Però se m’han acabat les excuses, la tesina em persegueix.


Deixa un comentari

