jump to navigation

Els símptomes de recuperació del gal·lès, en imatges 14 Mai 14UTC 2009

Posted by xarxes in estadística, sociolingüística.
Tags: ,
trackback

La llengua desenvolupada històricament a Gal·les, el Gal·lès, mostra signes clars de recuperació mitjançant l’escola. Els mapes que facilita la Bwrrd Yr Iaith Gymraeg (Welsh Language Board) ens donen una informació interessant.

El coneixement no és universal, tal com mostra el mapa de població general. Només l’àrea costanera nordest té nivells de competènciea superiors al 80%. La resta de costa occidental manté percentatges inferiors. I a l’interior pràcticament en cap cas se supera la quarta part de població que sap parlar el gal·lès.

Els majors de 75 anys, si fa no fa, a grans trets no es distingeixen de la mitjana poblacional. Però d’este grup cap a les generacions més jóvens la competència decreix fins arribar al seu mínim històric en la generació de 50-59 anys, que són els nascuts entre 1942 i 1951.

A partir d’esta generació el coneixement creix i creix fins arribar al seu màxim en la generació de 5 a 9 anys (nascuts a principis dels anys 90).

I la dada més important: el procés d’adquisició de la llengua és majoritàriament escolar. Tot i que la major part dels alumnes sap parlar el gal·lès a l’àrea costanera, i a tota l’àrea de de l’interior es manté una comunitat de població que el sap parlar, en el mapa que es visualitza la competència en gal·lès al grup dels 3-4 anys (davall), s’observa que gran part dels qui l’aprendran en escolaritzar-se no ho han fet a casa.

Comentaris»

No comments yet — be the first.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: