jump to navigation

Portàtils barats 31 Agost 31UTC 2008

Posted by xarxes in xarxes.
trackback

Llegia a l’Holocé estant l’anàlisi que fan d’un nou ordinador d’Acer. Fa algun temps que apareixen ordinadors portàtils per uns 300 o 400 €. Los seus punts positius, a part del preu, són la possibilitat de poder treballar en coses senzilles, per a treballar en documents de text, fulles de càlcul, internet, música, vídeo, jocs no excessivament potents… Entre les avantatges també hi ha la portabilitat, donat que tenen menys de 10 polzades de pantalla i un kilo de pes.

Entre els problemes que donen, hi ha que tenen límits de potència. És difícil i lent fer córrer programes que necessiton un processador potent: Photoshop, Google Eearth o editor de vídeos. I un altre problema també és que només venen amb Linux en principi . Per a qualsevol usuari una mica avançat no hi ha problema en fer la migració mental de Windows a Linux, i resoldre tots els problemes que porta una migració (i les hores que s’hi han de dedicar). Però per a l’usuari habitual la cosa no és senzilla. I estic pensant per exemple en un sociòleg que ha de fer servir SPSS i veu que no només ha de migrar a Linux, si no també a altres programes paral·lels per a treballar amb estadístiques. Tot això suposa un límit important per al gran mercat. Per a resoldre-ho l’usuari mitjà, sempre es pot posar el Windows (pagant o no la llicència).

A nivell personal no entra dins les meues necessitats. Fa algun temps vaig canviar lo portàtil i vaig acabar en un Dell Latitude D430. De moment estic molt content en la compra. Tenia unes idees clares. Només volia un ordinador, perquè mantindre dos o tres ordinadors, segons la casa a on estàs, sempre porte el seu temps. I a més, mai tens lo programa que necessites en aquell moment en aquell lloc. Vull treballar amb la mateixa potència (5 o 6 programes oberts a la vegada, entre ells algun SPSS, Photoshop o Google Earth) a casa, al tren, a la biblioteca o a la faena. No vull portar més de un kilo de pes a l’esquena, vull una cosa de la mida d’una carpeta (entre 11′ i 13′ de pantalla) i que tingue una bateria per a poder treballar durant almenys 4 hores (Matarranya <-> Barcelona). I finalment, vull treballar còmode a casa. Així que a cada casa tinc una pantalla externa d’unes 21 polzades, un teclat i un ratolí. Diguem que fent una despesa una mica superior no et cal un portàtil complementari com estos de baix cost. I portes la seua potència allà a on vols.

Comentaris»

1. Marc B. - 31 Agost 31UTC 2008

Des de la versió 16 (ara hi ha la 17) l’SPSS té versió específica per Linux. Va un pelet més lent que en Windows (la 16), però s’hi pot treballar igualment. En tot cas, a l’Acer Aspire One se li pot posar Windows (o comprar-lo amb ell).

Home, un tema important és el preu. Ara mateix tinc corrent a l’Aspire One l’Ubuntu amb l’SPSS i el Google Earth alhora, sense més grans problemes que a un altre ordinador (el processador de 1,6ghz està a 800 mhz), i tot per 344 EUR.

Després d’haver tingut un portàtil per a tot, prefereixo tenir un ordinador fix a casa potent per a les meves coses personals, un ordinador de la feina potent, i després un ultraportàtil de baix cost per altres coses (presentacions, reunions, o per simple divertimento, on poder trastejar i provar sense patir). I si perds o et roben el de baix cost no és el mateix que si et roben un de 1500 EUR.

Tenir un ordinador fix a casa surt molt més barat de manteniment. Per 300 EUR cada 2/3 anys tens un ordinador ben potent, mentre que amb un portàtil t’has de deixar el triple.

2. Jordi - 1 Setembre 01UTC 2008

Em sembla que us equivoqueu si preteneu que un Aspire One (o qualsevol Netbook dels que ara estan de moda) sigui el vostre ordinador de treball. Jo el tinc per quan haig de viatjar per feina, i és més que suficient per redactar documents, escoltar música o mirar pel·lis. Però és clar: a casa treballo amb EL MEU ordinador.

L’One amb Linux Linpus admet instal·lació de programes. És una varietat de Fedora i, per tant, qualsevol programa se li pot posar, i n’hi ha molts. És veritat que migrar de Winows a Linux és un pal (jo era fins ara un Windows-exclusiu) però aprenent quatre trucs, no hi ha major problema. Això sí: AutoCad, PhotoShop… aneu-vos-ho traguent del cap.

Per resumir: de primer em feia molta gràcia tenir una joguina així; quan el vaig comprar vaig estar rumiant seriosament si tornar-lo, perquè no és exactament un portàtil. I finalment, després d’aprendre quatre galindaines, estic encantat amb ell i el recomano.

I a més és molt bonic!


Deixa un comentari

