jump to navigation

Lo nom de la tesi doctoral 21 Febrer 21UTC 2008

Posted by xarxes in Franja, sociolingüística, tesi, xarxes.
trackback

Ahir, aprofitant que estava a la vila, vaig assistir a la meua primera “cena dels dimecres” que organitzen des de fa un temps los amics. “Perquè els que estem al poble, alguna cosa ham de fotre entre setmana”. Com si a les ciutats lligaren los gossos en llenguanices. Però en tot cas, fugiré de tota reflexió sobre este tema. I cal apuntar que les facultats de sociologia s’haurien de plantejar de fer uns quants crèdits de Sociologia de Bar, que seria una cosa com “fer reflexió sociològica a un bar sense que es noto”. La nostra professió guanyaria molt en credibilitat.

En tot cas, tornant a casa ja a unes hores delicades, vaig poder veure de reüll al mòbil un correu del meu director de tesi:

eM POTS RECORDAR SISPLAU EL TÍTOL EXACTE DE LA TEVA TESI?

Primera lletra en minúscula i la resta en majúscula. Anem bé. Una pregunta d’esta transcendència en un correu de pim-pam-envio. Al moment, en les cerveses de la cena, penso en respondre alguna genialitat. Però m’aturo, i penso que al dia següent la genialitat no seria tant genial ;-)

Així que em planto al dia després, en un correu pendent de desaparèixer de la safata d’entrada. I penso com diables se diu la meua tesi. Ni rastre a la memòria del meu cap. Així que vaig a la de l’ordinador. Però tampoc hi ha rastre de com carai vaig inscriure la tesi a la matrícula. Lo títol més proper que trobo és:

Manteniment i substitució de les llengües des de la perspectiva de l’anàlisi de xarxes socials. La comunitat lingüística catalanoparlant al Mesquí, el Matarranya, la Llitera i la Ribagorça.

Ale, que no em vaig currar un títol descriptiu ni res. Per poc que no desenvolupo la tesi a les tapes. Jo, de moment, al director de tesi li responc sobre quin era el títol exacte de la meva tesi. Però em quedo en lo regust de gola, perquè eixe era el títol, però ja no és lo titol. Perquè siguem clars, ja no parlo (crec) de la substitució lingüística. Almenys com a centre de la recerca. L’anàlisi de xarxes si que seguix sent central en la tesi. Preò tampoc parlo ja ni del Mesquí, ni del Matarranya, ni de la Ribagorça. I sí, seguixco parlant de la Llitera. Però també del Baix Cinca i de la Noguera.

Escomenço per definir els punts claus que tracta la tesi:

  • El territori ja ha estat marcat pel treball de camp: Llitera, Baix Cinca i part de la Noguera. Les dos primeres crec que per a temes sociolingüístics poden agrupar-se i resumir-se en Franja. Però la segona seria excessiu atribuir-li el nom de Catalunya. En tot cas, les tres àrees són rurals i semirurals.
  • També està assignada la comparació entre dos tipologies de model educatiu: lo de la Franja i el de Catalunya. La comparació hauria d’aparèixer al títol. És possible que puga estalviar-me discussions del punt anterior utilitzant coses més abstractes com la frontera. En tot cas, el territori no és la part central de la tesi. Perquè ha d’explicar coses que han d’interessar a qualsevol persona que no sap a on cau la Franja, ni tan sols Catalunya o la Península Ibèrica. Per tant, lo territori ha d’anar al final.
  • Lo comportament sociolingüístic també és central. Ni m’interessen los coneixements, ni m’interessen en excés les actituds. M’interessen los usos lingüístics. Ni què se sap ni què se pense, si no el què es fa.
  • També l’anàlisi de xarxes socials pren tota la rellevància. Possiblement la substitució lingüística deixa de ser el nucli de la recerca, perquè la transmissió lingüística intergeneracional, entre pares i fills, passa a un segon pla, per a explicar la llengua utilitzada entre amics. I esta és la llengua utilitzada en les xarxes socials. La metodologia utilitzada és l’anàlisi de xarxes socials. Però aquí hauré de consultar si la metodologia ha de ser part del títol (anàlisi de xarxes socials) o només ho ha de ser el realment important, l’objecte d’estudi (les xarxes socials). I en tot cas, imagino que hauré d’avaluar qui és lo tribunal de la meua tesi, i el grau de tolerància que poden tindre cap a l’heterodòxia sociològica. Defensar tesis estranyes a sociologia, com de  sociolingüística, és suficientment heterodox a Barcelona. A totes les seues universitats. Potser afegir l’heterodòxia de les xarxes socials al títol empitjora la situació. O la millora. Vés a saber.
  • L’estudi fa anàlisi d’escolars de primària en lo seu pas a secundària. Per tant és un estudi a preadolescents amb perspectiva longitudinal, el canvi de l’escola a l’Institut.

En lo moment de genialitat d’ahir vaig pensar que podria posar un nom d’aquells en enginy. Darrerament me n’havia currat no mola ni res!

Del poble a l’Institut.
Resocialització i xarxes socials en secundària a la Franja.

I de fet, hi ha qui, rient amb els títols amb “genialitat”, m’havia recomanat rebatejar-lo com

Del Colacao al Katovit.
Resocialització i xarxes socials en secundària a la Franja.

Segur que la generació dels nascuts cap a 1980 haguera entès que estàvem parlant del pas a l’adolescència ;-)

Però de moment no sóc capaç de començar a posar un nou nom a la tesi. Qualsevol idea serà ben rebuda. Continuarem al proper apunt: El nom de la tesi. Segona part.

Comentaris»

1. Oscar - 21 Febrer 21UTC 2008

Ostres ostres!!!! quants records, i encara avui en dia quan m’ho pregunten. La veritat, és una putada quan et pregunten el títol o “de què va la teva tesi”…. però la veritat, penso que tens prou originalitat. També pots fer una cosa, posar un nom “rollo” i no molt original a la tesi, i després publicar en llibre amb un títol “xoc” tipus el que dius ” Del Colacao al Katovit. Resocialització i xarxes socials en secundària a la Franja.” Simplement genial. Tot i que Katovits… aiiii no en parlem.
;)) Apa, ànims i pensaments

2. moonydoodle - 21 Febrer 21UTC 2008

El teu director de tesi és tot un poeta, amb aquests missatges que t’envia! I si al final et fas multimilionari amb un best seller que es digui “Del Colacao al Katovit”… vull una pota de gorrino!!!!! ;)

3. Gemma - 23 Febrer 23UTC 2008

Al final mon iaio serà l’únic que es quedarà sense cuixot!

4. Marc - 28 Febrer 28UTC 2008

La meva tesi té un nom maco maco que serveix per anar pensant el tema de fons: Innovació econòmica i socal a dues regions metropolitanes europees: Barcelona i Berlin. Clar amb això no dic res, i aleshores he de fotre el rollo sobre el tema de tesi, que el començo a tenir clar ara després d’un any. També ha anat canviant i segurament ja no estudiaré Berlín, per pena meva. Faré alguna altra ciutat. També he de buscar un nom tipus colacao a katovit… hi pensaré.


Deixa un comentari

