jump to navigation

L’albre genealògic: una xarxa social més 4 gener 04UTC 2008

Posted by xarxes in personal, xarxes.
Tags: , , , , , ,
trackback

Avui haig rebut l’albre genealògic de la meua família en format pòster desplegable. Ahir el vaig enviar en arxiu a imprimir a Barcelona i avui m’ha arribat a primera hora al Matarranya en paper. Com m’agrade la vida global!

Albre genealògic

No sabeu la de temps que fa que hi anava darrere. Jo hi havia posat tot l’esforç tècnic i de motor familiar per a dibuixar allò que tots los pares, tios i iaios sabien. Dels nuclis rurals cal destacar que als dinars familiars una de les fonts de conversa més importants és lo repàs i l’anàlisi permenoritzat dels llaços familiars de propis i estranys. I habitualment per als jóvens és una importantíssima font d’avorriment. És lo moment que se te recreen les ganes per anar a fer una canya en los amics al bar i marxar de festa.

Però va arribar un moment que vaig decidir que la clau ere posar en paper totes aquelles converses. Així que vaig buscar programari per a dibuixar albres genealògics, que al principi és lo més difícil, i vaig fer-me en lo Genopro. Lo programa m’ha anat molt bé. I veig que en la darrera versió ha millorat moltes coses i es pot utilitzar en los menús en català. L’únic problema que m’ha donat ha estat en ordenar automàticament l’albre, que a partir de certes altures d’albre i creuaments entre línies familiars se confon i no s’estructure bé. Per tant, s’ha de fer manualment. I una persona sempre és pitjor que una bona màquina ;-)

L’albre genealògic no és més que una xarxa social, així que per fi torno al tema central del bloc. La persona més vella de la qual tinc la data de naixement és de 1868, un rebisiaio meu, i encara haig pogut remuntar-me sense data de naixement, però en noms, cognoms i llaços familiar fins a dos generacions més amunt, los meus XXXX , que degueren nàixer a principis de segle XIX. Sobretot me cride l’atenció la concentració territorial de les persones que composen l’albre: quasi tots són nascuts a la vila. Tot i que s’ha de remarcar que alguns tenen origen a la vila, els que tenien casa i altres tenen l’origen als masos, una economia familiar essencial aquí.

No és cap novetat que el Matarranya és com és perquè no hi ha hagut moviments importants d’entrada de població. L’única rama que em ve de fora és la materna, a l’altura dels rebisiaios, i van ser un matrimoni de Vinaròs. Ell ere carreter, i tenie un carro en lo que es dedicave al transport. Van anar a parar a viure al Matarranya. Tal com se diu irònicament a casa “eren una gent en molta vista de futur: van marxar de Vinaròs, de la costa, per a fer perres aquí dalt”. També, com és evident, totes les línies familiars són catalanoparlants. I en los descendents que tinc controlats ho seguixen sent tots. Per tant, res de substitució lingüística. I això que algunes línies s’han reproduït a zones castellanoparlants. El que no és tan positiu és la despoblació… Hi ha 11 línies assentades a a la vila i 11 assentades a fora: 5 a l’àrea de Barcelona, 3 a l’àrea de Tarragona, 1 a Saragossa, 1 a la Terra Alta i 1 a Vinaròs. Finalment, també hi ha dos creuaments de la banda materna i la paterna. Entre la gent del segle passat hi ha un mas que és d’origen comú. I deprés, a l’altura dels meus iaios, hi ha un nou creuament a on se case un home d’una vertent en una dona de l’altra. Tot són efectes de les comunitats sense facilitats de transport i més bé menudes.

No és cap sorpresa per a ningú, però tinc una capacitat innata per a fer volar coloms. Per tant, ja tinc al cap diferents possibilitat d’eixamplar la vertent albres genealògics:

– Comparar-ho en altres tipologies d’albre genealògic, i veure quin nivell d’endogàmia, localisme, transmissió lingüística, despoblació, etc. hi ha.

– Fer una història de la vila ampliant l’albre a tota la població i veure què seria una vila del Matarranya si haguerem tingut una economia que haguere possibilitat lo manteniment de població.

– I fora de tema, però que segurament ho acabaré fent, tinc ganes de mapificar al Google Earth les fites dels bancals familiars.

Comentaris»

1. ebrenc - 16 Abril 16UTC 2008

Què gran, tio. Algun dia he de recuperar el meu, d’arbre.

2. Es publica la informació genealògica dels censos de 1890 « Xarxes socials i llengües - 15 Juny 15UTC 2012

[…] sabeu, vaig ocupar unes quantes hores per a recrear lo meu l’albre familiar (L’albre genealògic: una xarxa social més). Això em va portar a tenir la data de naixement dels meus besiaios, nascuts a finals del segle […]


Deixa un comentari

