jump to navigation

Cens de tríades 22 Abril 22UTC 2007

Posted by xarxes in sociolingüística, tesi, xarxes.
trackback

Estic treballant amb les primeres dades de xarxes socials. En pocs dies tinc que presentar resultats al Congrés internacional sobre xarxes socials i estic molt, molt, molt peix!

No m’allargaré massa explicant què és lo que faré i com funcione perquè pràcticament no em quede temps. Però n’anotaré les principals idees aquí per a poder-les aprofitar més endavant.

Les dades d’una xarxa social poden analitzar-se segons com es comporten els actors presos de tres en tres. Els actors A, B i C poden analitzar-se , per tant, segons quina relació s’establix per diades, entre A i B, B i C, però també com es relacionen els tres a la vegada: com es relacionen A, B i C. Intento aprofitar tota la informació que ens dona l’anàlisi d’una xarxa social per tríades per a l’anàlisi sociolingüística. Vegem-ho: A i B parlen en català. Però la situació que ens trobem és diferent si de tota la xarxa social només parlen català A i B que si tota la xarxa social parla en català. En el primer cas ens podríem trobar davant de dos migrants catalanoparlants en una vila castellanoparlant. En el altre, en els mateixos catalanoparlants a la seua vila d’origen. Però a més, la cosa es fa més i més complexa si tenim en compte que A parla català en B, B parla català en C, però A parla en castellà a C. Què significa això? Possiblement, B és catalanoparlant (més endavant ja definirem què és ser catalanoparlant) i A i C són castellanoparlants. I la llengua interètnica és el català. Però d’això en parlarem més endavant. Sobretot de què són los límits interlingüístics i de si podem definir una persona com a catalanoparlant o com a castellanoparlant en esta anàlisi

Però per a saber quins tipus de tríades tenia jo a les xarxes que analitzo, necessitava un programa. No ho anava a fer a mà. Els primers dies vaig seguir les recomanacions que vaig trobar a la llista de difusió Socnet, que recomanaven If you’re looking for a simple triadic census, this is available in the JUNG library (via the class TriadicCensus in the algorithms.metrics package). [si estàs buscant una anàlisi simple del cens de tríades, està habilitat a la llibreria JUNG (per la via del clàssic TriadicCensus a l’algorithms.metrics package)]. Vaig fer les primeres proves, però realment em va superar. Les llibreries Java no les vaig entendre perquè no sabia ni com, ni què instal·lar, ni què executar.

Però alguns dies més tard, vaig veure que també es recomanava utilitzar el Pajek, un programa més amigable per a l’usuari, i que fa el cens de tríades des dels menús (s’ha d’anar a info / network / triadic census). Una vegada haig exportat les dades d’Ucinet a Cens de triadesPajek, tinc el cens de tríades per a la xarxa social, també per a la xarxa social segons la llengua: en català, en castellà i en bilingüe. I no sé per a on empendre-ho… De moment ja tinc què vol dir els codis que s’utilitze per a etiquetar les tipologies de tríades. Es sol posar un codi amb tres números i una lletra: 1 2 3 X. El significat és el següent:
1 = nombre de diades recíproques
2 = nombre de diades unidireccionals
3 = nombre de diades sense relació
x:
U=up: dos enllaços unidireccionals apunten el mateix node.
D=down: un node apunta dos enllaços cap a dos nodes diferents.
C=círcul: un node enllaça un altre node i a la vegada aquest enllaça amb el tercer node de la triada.
T=transitiva: A enllaça a B, B enllaça a C, i A també enllaça a C.

I hi ha 16 possibles combinacions entre tres nodes, que són les que s”observen al gràfic. També podeu veure les 16 combinacions a este pdf. Ara necessito entendre què comprta cada tipus de triada a nivell de comportament i límits entre grups lingüístics. I ho necessito URGENTMENT!…
Altres articles consultats: Software for statistical analysis of social networks. Sobre programes per a l’anàlisi de xarxes socials, intentant veure si algun em donava la sorpresa de fer censos de tríades.

Comentaris»

No comments yet — be the first.

Deixa un comentari

