Les xarxes socials en línia a Presència 31 març 31UTC 2009
Posted by xarxes in xarxes.trackback
La revista Presència dedica un bon espai a parlar de les xarxes socials en línia (Facebook, Myspace…). I al principi fan una repassada de les teories que hi ha darrere:
A internet la idea que tot forma part d’un únic univers l’expressen dues teories: la dels sis graus de separació i la dels deu salts. La primera manté que qualsevol persona de la Terra pot arribar a una altra que estigui a qualsevol racó del món mitjançant una cadena de coneguts que no té més de cinc intermediaris (connectant les dues persones, per tant, en només sis enllaços). El 1967, un psicòleg estatunidenc, Stanley Milgram, va intentar demostrar empíricament la teoria. Va seleccionar a l’atzar diverses persones del Mitjà Oest del país que havien d’enviar unes postals a un estrany que vivia a Massachusetts, a milers de quilòmetres de distància. Els remitents sabien el nom del destinatari, la seva professió i més o menys on vivia. Se’ls va demanar que enviessin el paquet a una persona que coneguessin directament i que pensessin que podia conèixer aquell desconegut. El que rebia el paquet havia de fer el mateix, i així successivament fins al final. L’experiment va ser un èxit; es van necessitar només entre cinc i set intermediaris per fer arribar les postals als destinataris. El professor de Comunicació de la Universitat de Navarra, José Luis Orihuela, considera que gràcies a la tecnologia el nombre d’intermediaris tendeix a disminuir encara més.
Pel que fa a la teoria dels deu salts, el que estableix és que es poden connectar dues persones en només deu salts. Parteix de la base que cada persona en coneix cent més i que aquestes cent en coneixen cent més, de manera que un missatge en dues passes ja ha arribat a 10.000 persones (cent per cent). A partir d’aquí el creixement és geomètric. El món «és un mocador».

Comentaris»
No comments yet — be the first.